include("ne.php"); ?> include("menu1.php"); ?> |
|
|
|
Charakterystyka w grze
Nazwa: A10 THUNDERBOLT.
Klasa: samolot szturmowy.
Prędkość max: 600 km/h.
Załoga: [1] pilot - operator uzbrojenia.
Uzbrojenie:
- kpr Maverick, 8 rakiet (wersja 1),
- bomby GBU, 8 bomb (wersja 2),
- działo 30 mm, 2000 sztuk amunicji.
Przeznaczenie: zwalczanie pojazdów wroga (w wersji
z GBU: atakowanie celów powierzchniowych).
Komentarz: Co tu dużo mówić... Znany typ, dobra
siła ognia. Jeśli chodzi o wersję z bombami GBU, sądzę, że jest to ciekawe rozwiązanie.
Po raz pierwszy w grze podwieszono pod samolot bomby. Jednak jest to jeszcze
niedopracowane. Nie ma żadnego pomocniczego celownika bombardierskiego. Bombardowanie
w locie nurkowym kończy się zwykle bliskim kontaktem z ziemią. Bombardowanie
z niskiego pułapu jest bardzo niecelne i moc bomb nie kompensuje tej niecelności.
Za nisko rzucona bomba może również spowodować zniszczenie samolotu. Przydałaby
się też możliwość zrzutu wszystkich bomb jednocześnie a nie jedna po drugiej
naciskając LMB jak głupek. Jest to wyzwanie dla programistów a efekty mogą być
bardzo ciekawe. Może ktoś zrobi też bomby ze spadochronem opóźniającym? Czemu
nie... :)
Charakterystyka w rzeczywistości
Producent: Fairchild Republic Co.
Załoga: 1 osoba.
Rozpiętość: 17,53 m.
Długość: 16,26 m.
Wysokość: 4,47 m.
Masa własna: 11612 kg.
Max masa uzbrojenia: 7258 kg.
Max masa startowa: 22950 kg.
Prędkość max: 834 km/h.
Napęd: dwa silniki General Electric TF34-GE-100.
Pułap: 303 m.
Zasięg: 250 mil morskich przy ciężarze uzbrojenia
4275 kg.
Uzbrojenie:
- stałe: działko 30 mm GAU-8/A,
- wymienne: na 8 pulonach podskrzydłowych i 3 pulonach na kadłubie - AGM-65
Maverick, Rockeye II, bomby naprowadzane laserem/optycznie, flary, Jammer Pod,
rakiety niesterowane 2,75".
Opis
A10 jest konstrukcją unikalną wśród zachodnich samolotów. Ten stosunkowo wolny
samolot bliskiego wsparcia dysponuje ogromną siłą uderzeniową, którą zawdzięcza
przeciwpancernemu, 30-mm, 7-lufowemu działku Avenger oraz możliwości przenoszenia
7258 kg innych środków bojowych. Zaznaczyć trzeba, że w 1980 roku ZSRR wprowadził
do eksploatacji samolot Suchoj Su25, przeznaczony do podobnych zadań i użył
go bojowo po raz pierwszy w Afganistanie, co odzwierciedla zjawisko rozwoju
szczególnej formy walki. A10A może być tu widziany jako efekt doświadczeń USAF
z wojny w Wietnamie, gdzie poddźwiękowe samoloty o bardzo dużym udźwigu okazały
się szczególnie przydatne w walce.
Pierwszy Prototyp YA10A oblatany został 10.05.1972, zaś pierwszą jednostką wyposażoną
w produkcyjne A10A, która osiągnęła (w 1977 roku) gotowość bojową było 354 Skrzydło
Myśliwców Taktycznych. Ostatecznie do 1983 roku wyprodukowano 713 samolotów
A10A.
A10 posiada dość niezwykły wygląd. Uwagę zwracają zwłaszcza dwa doczepione do
kadłuba silniki, których dysze wylotowe znajdują się miedzy dwupłytowym statecznikiem
pionowym. Zdolność do przetrwania na polu walki zwiększona jest dzięki dużej
zwrotności maszyny oraz możliwości lotu na bardzo małym pułapie, z wykorzystaniem
terenu i efektu zaskoczenia. Pilota chroni kuloodporna osłona kabiny i jej tytanowe
opancerzenie, odporne na uderzenia 23-milimetrowych pocisków. Oprzyrządowanie
samolotu jest zdublowane i opancerzone. Zbiorniki paliwa zabezpieczono pianką
zasklepiającą. Powłokę samouszczelniającą posiadają także przewody paliwowe.
Również elektronika odgrywa znaczną rolę w zwiększaniu zdolności przetrwania
maszyny. Zawiera m.in. wyświetlacz danych na przedniej szybie osłony kabiny
(dzięki czemu pilot może cały czas patrzeć do przodu), urządzenia śledzące cel,
radarowy system naprowadzająco-ostrzegawczy oraz pasywne i aktywne środki zakłócania
elektronicznego. Ostatnie modyfikacje niektórych egzemplarzy A10 dały im możliwość
samoobrony przy użyciu kierowanych pocisków rakietowych pow.-pow. typu Sidewinder.
ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ
|
include("menu2.php"); ?> |
|
|