A10 THUNDERBOLT


Charakterystyka w grze

Nazwa: A10 THUNDERBOLT.
Klasa: samolot szturmowy.
Prędkość max: 600 km/h.
Załoga: [1] pilot - operator uzbrojenia.
Uzbrojenie:
- kpr Maverick, 8 rakiet (wersja 1),
- bomby GBU, 8 bomb (wersja 2),
- działo 30 mm, 2000 sztuk amunicji.
Przeznaczenie: zwalczanie pojazdów wroga (w wersji z GBU: atakowanie celów powierzchniowych).
Komentarz: Co tu dużo mówić... Znany typ, dobra siła ognia. Jeśli chodzi o wersję z bombami GBU, sądzę, że jest to ciekawe rozwiązanie. Po raz pierwszy w grze podwieszono pod samolot bomby. Jednak jest to jeszcze niedopracowane. Nie ma żadnego pomocniczego celownika bombardierskiego. Bombardowanie w locie nurkowym kończy się zwykle bliskim kontaktem z ziemią. Bombardowanie z niskiego pułapu jest bardzo niecelne i moc bomb nie kompensuje tej niecelności. Za nisko rzucona bomba może również spowodować zniszczenie samolotu. Przydałaby się też możliwość zrzutu wszystkich bomb jednocześnie a nie jedna po drugiej naciskając LMB jak głupek. Jest to wyzwanie dla programistów a efekty mogą być bardzo ciekawe. Może ktoś zrobi też bomby ze spadochronem opóźniającym? Czemu nie... :)


Charakterystyka w rzeczywistości

Producent: Fairchild Republic Co.
Załoga: 1 osoba.
Rozpiętość: 17,53 m.
Długość: 16,26 m.
Wysokość: 4,47 m.
Masa własna: 11612 kg.
Max masa uzbrojenia: 7258 kg.
Max masa startowa: 22950 kg.
Prędkość max: 834 km/h.
Napęd: dwa silniki General Electric TF34-GE-100.
Pułap: 303 m.
Zasięg: 250 mil morskich przy ciężarze uzbrojenia 4275 kg.
Uzbrojenie:
- stałe: działko 30 mm GAU-8/A,
- wymienne: na 8 pulonach podskrzydłowych i 3 pulonach na kadłubie - AGM-65 Maverick, Rockeye II, bomby naprowadzane laserem/optycznie, flary, Jammer Pod, rakiety niesterowane 2,75".


Opis

A10 jest konstrukcją unikalną wśród zachodnich samolotów. Ten stosunkowo wolny samolot bliskiego wsparcia dysponuje ogromną siłą uderzeniową, którą zawdzięcza przeciwpancernemu, 30-mm, 7-lufowemu działku Avenger oraz możliwości przenoszenia 7258 kg innych środków bojowych. Zaznaczyć trzeba, że w 1980 roku ZSRR wprowadził do eksploatacji samolot Suchoj Su25, przeznaczony do podobnych zadań i użył go bojowo po raz pierwszy w Afganistanie, co odzwierciedla zjawisko rozwoju szczególnej formy walki. A10A może być tu widziany jako efekt doświadczeń USAF z wojny w Wietnamie, gdzie poddźwiękowe samoloty o bardzo dużym udźwigu okazały się szczególnie przydatne w walce.
Pierwszy Prototyp YA10A oblatany został 10.05.1972, zaś pierwszą jednostką wyposażoną w produkcyjne A10A, która osiągnęła (w 1977 roku) gotowość bojową było 354 Skrzydło Myśliwców Taktycznych. Ostatecznie do 1983 roku wyprodukowano 713 samolotów A10A.
A10 posiada dość niezwykły wygląd. Uwagę zwracają zwłaszcza dwa doczepione do kadłuba silniki, których dysze wylotowe znajdują się miedzy dwupłytowym statecznikiem pionowym. Zdolność do przetrwania na polu walki zwiększona jest dzięki dużej zwrotności maszyny oraz możliwości lotu na bardzo małym pułapie, z wykorzystaniem terenu i efektu zaskoczenia. Pilota chroni kuloodporna osłona kabiny i jej tytanowe opancerzenie, odporne na uderzenia 23-milimetrowych pocisków. Oprzyrządowanie samolotu jest zdublowane i opancerzone. Zbiorniki paliwa zabezpieczono pianką zasklepiającą. Powłokę samouszczelniającą posiadają także przewody paliwowe. Również elektronika odgrywa znaczną rolę w zwiększaniu zdolności przetrwania maszyny. Zawiera m.in. wyświetlacz danych na przedniej szybie osłony kabiny (dzięki czemu pilot może cały czas patrzeć do przodu), urządzenia śledzące cel, radarowy system naprowadzająco-ostrzegawczy oraz pasywne i aktywne środki zakłócania elektronicznego. Ostatnie modyfikacje niektórych egzemplarzy A10 dały im możliwość samoobrony przy użyciu kierowanych pocisków rakietowych pow.-pow. typu Sidewinder.

ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ



Wejdź na forum Wejdź na stronę Armed Assault Center PL