include("ne.php"); ?> include("menu1.php"); ?> |
|
|
|
Charakterystyka w grze
Nazwa: CH47D CHINOOK.
Klasa: śmigłowiec transportowy.
Prędkość max w locie poziomym: 330 km/h.
Prędkość wznoszenia: 19,2 m/sek.
Zwrotność (czas obrotu w zawisie o 180°): 7 sek.
Załoga: [2] pilot, strzelec; [24] pasażerów.
Uzbrojenie:
- karabin maszynowy, 500 sztuk amunicji.
Przeznaczenie: transport piechoty.
Komentarz: Duży, szybki, zwrotny, zabiera dużo
żołnierzy. Km do samoobrony.
Charakterystyka w rzeczywistości
Funkcja: dwuwirnikowy, dwuturbinowy
helikopter transportowy.
Załoga: 2 osoby.
Na wyposażeniu od: 1979 r.
Napęd: dwa turbinowe silniki Textron Lycoming T55-L-11A
o mocy 3750 KM każdy.
Średnica wirnika: 18,29 m.
Długość (z wirnikami): 30,14 m.
Wysokość: 5,77 m.
Max masa startowa: 24494 kg.
Pułap operacyjny: 3095 m.
Prędkość max: 285 km/h.
Prędkość wznoszenia: 561 m/min.
Zasięg: 1135 km.
Uzbrojenie: możliwość zainstalowania dwóch karabinów
maszynowych - w drzwiach pomieszczenia załogi (sterburta) oraz przednim oknie
ładowni (bakburta).
Opis
Unowocześnienie CH-47A obejmowało demontaż do samego kadłuba,
naprawę i odnowienie, instalację dwóch silników turbowałowych Lycoming T55-L-712,
wzmocnionej przekładni z wewnętrznym smarowaniem i chłodzeniem, kompozytowych
łopat wirnika, nowej deski rozdzielczej dostosowanej do okularów noktowizyjnych
(night vision goggles, NVG), nowego rezerwowego obwodu elektrycznego, modułowego
systemu hydraulicznego, udoskonalonej awioniki i wyposażenia obronnego, rozrusznika
Solar T62-T-2B zasilającego systemy hydrauliczne i elektryczne za pośrednictwem
pomocniczej skrzynki napędu, punktowego tankowania ciśnieniowego i potrójnego
zewnętrznego haka ładunkowego. Główną zmianę wyglądu zewnętrznego stanowi duży
prostokątny wlot powietrza na krawędzi natarcia tylnego płata. Tworzywa kompozytowe
stanowią 10-15% konstrukcji. Części pochodzą od około 300 dostawców.
Przy ciężarze maksymalnym 22680kg CH-47D ma dwukrotnie większy udźwig od CH-47A.
Wśród próbnych ładunków przewożono: holowaną haubicę M198 kalibru 155mm, 32
sztuki amunicji i 11-osobową załogę, co składa się na ładunek o wadze 9980kg;
spychacz gąsienicowy D5 o wadze 11225kg na środkowym haku ładunkowym; pojemniki
przewozowe US Army typu Milvan przy prędkości do 130 węzłów do siedmiu 1893-litrowych,
1587kg gumowych pojemników paliwowych na trzech hakach. Cztery egzemplarze CH-47D
przebudowano w celu umożliwienia tankowania w powietrzu z samolotu C-130 przy
prędkości do 120 węzłów w dzień i w nocy przy umiarkowanych zawirowaniach powietrza
(zatwierdzono w lipcu 1988); grafitowy wysięgnik paliwowy u dołu prawej burty
ma teleskopową rurę aluminiową umożliwiającą przepływ paliwa z prędkością 568
l/min i całkowite uzupełnienie paliwa w ciągu sześciu minut; dostawy dla US
Army rozpoczęły się w lipcu 1988.
Charakterystyka: Dwa trójłopatowe
przeciwbieżne krzyżujące się wirniki; przedni wirnik obraca się zgodnie z ruchem
wskazówek zegara (obserwowany z góry); przekładnie wirników napędzane wałami
łączącymi ją ze skrzynią przekładniową, napędzaną przez zamontowane z tyłu silniki.
Klasyczne głowice wirników z przegubami poziomymi i ręcznie wychylanymi łopatami;
płaty typu Boeing Helicopters VR7 i VR8 z wygiętymi krawędziami natarcia mogą
wytrzymać trafienie pociskiem kruszącym lub przeciwpancernym kalibru 23mm; w
opcji hamulec wirnikowy. Kabina o jednakowym przekroju poprzecznym z drzwiami
z przodu; tylny przedział ładunkowy, który może zostać otwarty podczas lotu
komory pod podłogą uszczelnione dla zapewnienia unoszenia się na wodzie po wodowaniu;
przedział dostępny z kabiny; nad głównym hakiem ładunkowym znajduje się zdejmowana
pokrywa, co umożliwia obserwację ładunku podczas lotu.
Awionika: Standardowe wyposażenie
obejmuje radioodbiornik komunikacyjny ARC-102 HF, Collins ARC-186 UHF/AM-FM,
odbiornik Magnavox ARC-164 UHF/AM; interkom C-6533; transponder identyfikacji
"swój/obcy" Bendix/King AN/APX-100; wysokościomierz radarowy APN-209;
AN/ARN-89B ADF; AN/ARN-118 Tacan; VOR/odbiornik markerów systemu ILS/odbiornik
ścieżki schodzenia systemu ILS AN/ARN-123; żyrokompas AN/ASN-43. Standardowe
oprzyrządowanie do lotów według wskazań przyrządów zawiera wskaźnik sytuacji
poziomej AN/AQU-6A. Układ AFCS utrzymuje stabilność helikoptera, eliminując
konieczność dokonywania przez pilota ciągłych drobnych poprawek w celu utrzymania
stałej wysokości. Jest to system podwójny, używający dwóch jednakowych jednostek
sterujących i dwóch stabilizatorów. Egzemplarze RAF-u są wyposażone w zasobniki
folii i flar Tracor M-206/M-1, system ostrzegania o promieniowaniu radarowym
GEC-Marconi ARI 18228 i (od 1990) zakłócacze podczerwieni Loral AN/ALQ-157,
wykrywacz pocisków Honeywell AN/AAR-47 oraz system nawigacyjny Racal RNS252
Super TANS INS zawierający GPS. Niektóre wyposażone są dodatkowo w antenę łączności
satelitarnej Chelton 19-400.
ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ
|
include("menu2.php"); ?> |
|
|