CH47D CHINOOK


Charakterystyka w grze

Nazwa: CH47D CHINOOK.
Klasa: śmigłowiec transportowy.
Prędkość max w locie poziomym: 330 km/h.
Prędkość wznoszenia: 19,2 m/sek.
Zwrotność (czas obrotu w zawisie o 180°): 7 sek.
Załoga: [2] pilot, strzelec; [24] pasażerów.
Uzbrojenie:
- karabin maszynowy, 500 sztuk amunicji.
Przeznaczenie: transport piechoty.
Komentarz: Duży, szybki, zwrotny, zabiera dużo żołnierzy. Km do samoobrony.


Charakterystyka w rzeczywistości

Funkcja: dwuwirnikowy, dwuturbinowy helikopter transportowy.
Załoga: 2 osoby.
Na wyposażeniu od: 1979 r.
Napęd: dwa turbinowe silniki Textron Lycoming T55-L-11A o mocy 3750 KM każdy.
Średnica wirnika: 18,29 m.
Długość (z wirnikami): 30,14 m.
Wysokość: 5,77 m.
Max masa startowa: 24494 kg.
Pułap operacyjny: 3095 m.
Prędkość max: 285 km/h.
Prędkość wznoszenia: 561 m/min.
Zasięg: 1135 km.
Uzbrojenie: możliwość zainstalowania dwóch karabinów maszynowych - w drzwiach pomieszczenia załogi (sterburta) oraz przednim oknie ładowni (bakburta).


Opis

Unowocześnienie CH-47A obejmowało demontaż do samego kadłuba, naprawę i odnowienie, instalację dwóch silników turbowałowych Lycoming T55-L-712, wzmocnionej przekładni z wewnętrznym smarowaniem i chłodzeniem, kompozytowych łopat wirnika, nowej deski rozdzielczej dostosowanej do okularów noktowizyjnych (night vision goggles, NVG), nowego rezerwowego obwodu elektrycznego, modułowego systemu hydraulicznego, udoskonalonej awioniki i wyposażenia obronnego, rozrusznika Solar T62-T-2B zasilającego systemy hydrauliczne i elektryczne za pośrednictwem pomocniczej skrzynki napędu, punktowego tankowania ciśnieniowego i potrójnego zewnętrznego haka ładunkowego. Główną zmianę wyglądu zewnętrznego stanowi duży prostokątny wlot powietrza na krawędzi natarcia tylnego płata. Tworzywa kompozytowe stanowią 10-15% konstrukcji. Części pochodzą od około 300 dostawców.
Przy ciężarze maksymalnym 22680kg CH-47D ma dwukrotnie większy udźwig od CH-47A. Wśród próbnych ładunków przewożono: holowaną haubicę M198 kalibru 155mm, 32 sztuki amunicji i 11-osobową załogę, co składa się na ładunek o wadze 9980kg; spychacz gąsienicowy D5 o wadze 11225kg na środkowym haku ładunkowym; pojemniki przewozowe US Army typu Milvan przy prędkości do 130 węzłów do siedmiu 1893-litrowych, 1587kg gumowych pojemników paliwowych na trzech hakach. Cztery egzemplarze CH-47D przebudowano w celu umożliwienia tankowania w powietrzu z samolotu C-130 przy prędkości do 120 węzłów w dzień i w nocy przy umiarkowanych zawirowaniach powietrza (zatwierdzono w lipcu 1988); grafitowy wysięgnik paliwowy u dołu prawej burty ma teleskopową rurę aluminiową umożliwiającą przepływ paliwa z prędkością 568 l/min i całkowite uzupełnienie paliwa w ciągu sześciu minut; dostawy dla US Army rozpoczęły się w lipcu 1988.

Charakterystyka: Dwa trójłopatowe przeciwbieżne krzyżujące się wirniki; przedni wirnik obraca się zgodnie z ruchem wskazówek zegara (obserwowany z góry); przekładnie wirników napędzane wałami łączącymi ją ze skrzynią przekładniową, napędzaną przez zamontowane z tyłu silniki. Klasyczne głowice wirników z przegubami poziomymi i ręcznie wychylanymi łopatami; płaty typu Boeing Helicopters VR7 i VR8 z wygiętymi krawędziami natarcia mogą wytrzymać trafienie pociskiem kruszącym lub przeciwpancernym kalibru 23mm; w opcji hamulec wirnikowy. Kabina o jednakowym przekroju poprzecznym z drzwiami z przodu; tylny przedział ładunkowy, który może zostać otwarty podczas lotu komory pod podłogą uszczelnione dla zapewnienia unoszenia się na wodzie po wodowaniu; przedział dostępny z kabiny; nad głównym hakiem ładunkowym znajduje się zdejmowana pokrywa, co umożliwia obserwację ładunku podczas lotu.

Awionika: Standardowe wyposażenie obejmuje radioodbiornik komunikacyjny ARC-102 HF, Collins ARC-186 UHF/AM-FM, odbiornik Magnavox ARC-164 UHF/AM; interkom C-6533; transponder identyfikacji "swój/obcy" Bendix/King AN/APX-100; wysokościomierz radarowy APN-209; AN/ARN-89B ADF; AN/ARN-118 Tacan; VOR/odbiornik markerów systemu ILS/odbiornik ścieżki schodzenia systemu ILS AN/ARN-123; żyrokompas AN/ASN-43. Standardowe oprzyrządowanie do lotów według wskazań przyrządów zawiera wskaźnik sytuacji poziomej AN/AQU-6A. Układ AFCS utrzymuje stabilność helikoptera, eliminując konieczność dokonywania przez pilota ciągłych drobnych poprawek w celu utrzymania stałej wysokości. Jest to system podwójny, używający dwóch jednakowych jednostek sterujących i dwóch stabilizatorów. Egzemplarze RAF-u są wyposażone w zasobniki folii i flar Tracor M-206/M-1, system ostrzegania o promieniowaniu radarowym GEC-Marconi ARI 18228 i (od 1990) zakłócacze podczerwieni Loral AN/ALQ-157, wykrywacz pocisków Honeywell AN/AAR-47 oraz system nawigacyjny Racal RNS252 Super TANS INS zawierający GPS. Niektóre wyposażone są dodatkowo w antenę łączności satelitarnej Chelton 19-400.

ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ



Wejdź na forum Wejdź na stronę Armed Assault Center PL