Typy rozgrywek w trybie multiplayer

DeathMatch (DM)

Rozgrywka opierająca się na dość trywialnych zasadach - zabić jak najwięcej osób nie dając się zarazem samemu dać zastrzelić. Wygrywa ten, kto zdobędzie najwięcej punktów/fragów*.


Team DeathMatch (TDM)

Rozwinięcie trybu DeathMatch. Gracze podzieleni są na drużyny, w których mają podobne zadanie jak w trybie DM. Należy uważać do kogo się strzela, bo za zabicie swojego kolegi z drużyny traci się punkty. Wygrywa drużyna, która zdobędzie najwięcej punktów/fragów.


Capture the Flag (CTF)

Bardziej rozbudowany tryb niż dwa poprzednie. Gracze (najczęściej podzieleni na dwie drużyny) mają na celu zdobywanie punktów poprzez noszenie flag. Na mapie znajdują się dwie flagi (każda drużyna ma "swoją"). Celem każdej drużyny jest zabranie flagi wroga i doniesienie jej do wyznaczonego punktu (zazwyczaj własna flaga) nie dopuszczając do tego, aby wróg zrobił to samo z naszą flagą. Gdy gracz posniesie flagę, znika ona z masztu i gracze drużyny, która straciła flagę muszą zabić flagrunnera** i odbić flagę zanim ten zdobędzie punkt. Wygrywa drużyna, której więcej razy uda się zdobyć punkty donosząc flagę. Ten typ rozgrywki jest o tyle skomplikowany, że zezwala na tworzenie bardziej skomplikowanych taktyk ataku i obrony.


Capture & Hold (C&H)

Bardzo rozbudowany, ale powszechnie lubiany tryb. Na mapie umieszczona jest flaga / flagi (najczęściej 5, ale w niektórych misjach 3 lub 1). Celem Graczy podzielonych na drużyny jest posiadanie przez jak najdłuższy czas jak największej liczby flag. Aby przejąć flagę należy stanąć w jej pobliżu i poczekać chwilkę, aż na ekranie pojawi się informacja, że udało nam się zająć. Jednak żeby nie było zbyt łatwo flagi trzeba zajmować w odpowiedniej kolejności.

System ten spróbuję zobrazować na mapie pięcioflagowej. Każda flaga ma przydzielony numer (od 1 do 5). Amerykanie (WEST) zajmują flagi w kolejności rosnącej (1, 2, 3, 4 ,5), a Rosjanie odwrotnej (5, 4, 3, 2, 1). Specjalną funkcje pełnią flagi nr 1 i 5. Są to tzw. Primary (odpowiednio Amerykańskie i Rosyjskie). Primary to główna flaga, której posiadanie umożliwia zajmowanie reszty flag. UWAGA: Oba Primary można zajmować poza kolejnością.

Rozpatrzmy sytuację, w której Amerykanie posiadają flagi 1, 2, 3 i szykują się do przejmowania flagi nr 4. Jednak w tym czasie Rosjanie zajmują ich Primary (flagę nr 1), blokując w ten sam sposób możliwość zajęcia przeciwnikowi 4-ki.

Punktacja jest bardzo skomplikowana i obawiam się, że nie będę jej w stanie dokładnie przytoczyć . Im więcej posiada się flag, tym szybciej zdobywane są punkty - wraz z czasem zwiększa się mnożnik punktów. Na uwagę zasługuje fakt, że przejęcie wrogiego Primary blokuje zdobywanie punktów. Tak więc jeśli przeciwnik posiada wszystkie flagi, to opłaca się zaatakować Primary, gdyż po jego przejęciu zatrzymujemu napływ punktów na konto drużyny przeciwnej. Jeśli jednak wróg odbije swoje Primary, to mnożnik się zeruje i tym samym konto punktowe rośnie wolniej.

Analogicznie sytuacja ma się w przypadku map z mniejszą ilością flag. W niektórych mapach natomiast może być wyłączona opcja zajmowania flag po kolei (zazwyczaj w mapach posiadających 3 lub mniej flag).


Capture the Island (CTI)

Podobny do typu C&H, ale zrobiony na większą skalę . Dla dokładniejszego zrozumienia założeń tego typu, zalecam przeczytanie paragrafu dotyczącego map C&H (powyżej).

Na całej wyspie rozmieszczone są strategiczne punkty (miasta i ważniejsze lokacje, np. lotniska itp.), które należy zajmować w sposób podobny jak w trybie C&H. Nieobowiązuje tu kolejność zajmowania miast. Olbrzymi obszar gry zmusza graczy do kilkugodzinnej rozgrywki na mapach tego typu, a twórców do wpakowania do misji olbrzymiej ilości skryptów, umożliwiających realistyczniejesze oddanie realiów zajmowania wyspy.

Do udogodnień należą bazy, które znajdują się w posiadaniu obu drużyn (są one niewidoczne na mapie dla wroga, a dodatkowo można je umieścić w dowolnym miejscu na mapie). Dzięki nim można budować militarne struktury odpowiedzialne za możliwość tworzenia jednostek i pojazdów pomocnych przy eksplorowaniu wyspy. Nie za darmo oczywiście . Pieniądze są potrzebne również podczas wirtualnej wojny, a można je zdobyć poprzez zajęcie miast i posiadanie ich pod kontrolą oraz niszczenie struktur wroga. Jednostki kosztują proporcjonalnie do możliwości bojowych - zwykły żołnierz AI kosztuje stosunkowo niewiele, natomiast bojowy śmigłowiec wraz z załogą, to wydatek kilkadziesiąt razy większy.

Celem misji CTI jest zazwyczaj zniszczenie bazy wroga, jeśli jednak żadna z drużyn nie jest w stanie zlokalizować siedziby wroga, wówczas gra kończy się po upływie ustalonego czasu, a zwycięża drużyna, która zdobyła więcej punktów.


Combi

Najnowszy tryb rozgrywki multiplayerowej. Połączenie trybów CTF i C&H. Jego autorami są organizatorzy ligi ECL. Dla dokładniejszego zrozumienia założeń map tego typu, zalecam przeczytanie paragrafów dotyczących map C&H i CTF.

Podobnie jak w mapach typu CTF, na mapie znajdują się dwie flagi (każda drużyna ma swoją). Celem każdej drużyny jest zabranie flagi wroga i doniesienie jej do wyznaczonego punktu (zazwyczaj własna flaga) nie dopuszczając do tego, aby zrobił to wróg. Jednak pewnym utrudnieniem jest zsynchronizowanie działań na flagach CTF z posiadaniem flagi C&H znajdującej się pomiędzy flagami CTF. Zajęcie flagi C&H jest konieczne, aby można było zdobyć punkt flagą CTF.

Punktacja także jest "mieszana". Najważniejsze są punkty zdobyte dzięki flagom CTF (wygrywa drużyna, której udało się zdobyć ich więcej). W przypadku remisu decydują punkty zdobyte poprzez posiadanie flagi C&H.


Cooperative (Coop)

Stosunkowo prosty do wyjaśnienia tryb współpracy. Misje przypominają te znane nam z trybu Single Player, z tym wyjątkiem, że zadań nie wykonujemy samotnie, lecz z żywymi graczami u boku. Gracze obsadzają role tylko po jednej stronie (wszyscy są razem - nie ma drużyny przeciwnej) i stają do walki przeciwko sztucznej inteligencji (AI***).

Założenia misji są przeróżne, np. zniszcz konwój, odbij jeńców, a powodzenie misji zależy od współpracy całego zespołu - nie ma tu miejsca na bohaterów a'la Rambo, bo oni tu giną jako pierwsi. Dopiero koordynacja działań drużyny umożliwia zakończenie misji sukcesem. Niestety (albo stety ), w misjach Cooperative, jeśli gracz poniesie śmierć w grze, nie respawnuje**** się on. Ma to o tyle sens, iż utrudnia to reszcie drużyny pomyślne ukończenie misji. Pomyślmy: gdyby za każdym razem zabity gracz się respawnował, misja byłaby banalna, bo pomimo wielu śmierci wciąż jesteśmy w grze i bez problemu wypełniamy cele misji. W niektórych misjach typu Coop opcja respawnowania jest włączona, jednak misja traci wtedy wiele na grywalności.

W misji nie można zdobyć jako-takich punktów wyrażonych liczbami . Warunkiem pomyślengo wykonania misji jest wypełnienie części bądź wszystkich punktów / celów misji.


Słowniczek początkującego gracza

Większość zapożyczeń pochodzi z języka angielskiego (w nawiasie geneza hasła).

* - frag - zabicie wirtualnego wroga.
** - flagrunner (ang. flag - flaga; runner - biegacz) - gracz posiadający flagę drużyny przeciwnej.
*** - AI (ang. skrót od Artificial Inteligence) - sztuczna inteligencja; polski skrót: SI.
**** - respawn - 1. "wskrzeszenie" zabitego gracza; 2. miejsce na mapie, w którym "odradzają się" zabici gracze.

Napisał: ELEJ



Wejdź na forum Wejdź na stronę Armed Assault Center PL