OH58D KIOWA


Charakterystyka w grze

Nazwa: OH58D KIOWA.
Klasa: śmigłowiec obserwacyjny.
Prędkość max w locie poziomym: 245 km/h.
Prędkość wznoszenia: 17,9 m/sek.
Zwrotność (czas obrotu w zawisie o 180°): 5 sek.
Załoga: [2] pilot, operator uzbrojenia.
Uzbrojenie: npr FFAR, 16 rakiet.
Przeznaczenie: atakowanie celów powierzchniowych (w ograniczonym zakresie), obserwacja.
Komentarz: Tym śmigłowcem nie poszarżujemy. Przy tej ilości uzbrojenia można ustrzelić do 3-4 pojazdów i to przy odrobinie szczęścia. Posiada tez laserowe podświetlenie celu dla innych jednostek (laser designator). Na razie nie zostało to wykorzystane w grze w jakiś przyzwoity sposób.


Charakterystyka w rzeczywistości

Model silnika: Allison T703-AD-700.
Moc: 485 kW.
Załoga: 2 osoby (pilot/co-pilot - obserwator).
Średnica wirnika głównego: 10,67 m.
Wysokość całkowita: 3,93 m.
Masa własna: 1492 kg.
Max masa uzbrojenia podwieszanego/ładunku: 907 kg.
Max masa startowa: 2354 kg.
Prędkość max przelotowa: 200 km/h.
Prędkość max wznoszenia: 30,5 m/min.
Max zasięg bez uzupełniania paliwa w locie: 260 km.


Opis

Uzbrojony śmigłowiec rozpoznawczy OH58D napędzany jest pojedynczym silnikiem turbinowym Allison o mocy 485 kW przez przekładnie z pomocą cienkiego czterołopatowego wirnika nośnego o odporności na ostrzał karabinem do 12,7 mm. Brał już z powodzeniem udział w akcjach na Haiti, w Osmali, Bośni oraz w Zatoce Perskiej. Podczas tej ostatniej 115 śmigłowców wylatało 9000 godzin z 92% gotowością bojową. Zajmowały się głównie powstrzymywaniem ataków na tankowce pływające po zatoce. Zwalczały szybkie łodzie szturmowe i kanonierki. Operowały z pokładów okrętów Marynarki.
Podstawowym zadaniem Land Warrior jest zbrojne rozpoznanie. Uzbrojenie podwieszane jest na dwóch pylonach bocznych. Można na nich podwiesić działko kal. 12,7 mm (.50"), zasobniki rakiet Hydra 70 (zasobnik z 7 rakietami) czy też po dwie rakiety AGM114 Hellfire lub AIM72 Stinger.
Pod kadłubem można także podwiesić na haku ładunki o masie do 907 kg.
Głównym elementem OH58D jest MMS - Masztowy System Obserwacyjny zbudowany w zakładach Boeing'a. Zamontowany jest on na stabilizowanej platformie nad głowicą wirnika głównego. Dzięki niemu Kiowa może wykonywać zadania w ciągu dnia, nocy i w złych warunkach pogodowych. Skomplikowany system elektrooptyczny pozwala rozpoznać pozycje nieprzyjaciela przy minimalnym wystawieniu się na jego ogień.
W skład MMS wchodzą:
- kamera telewizyjna dalekiego zasięgu, wysokiej rozdzielczości, mogąca działać przy niskim poziomie oświetlenia LLTV,
- sensor zobrazowania termicznego,
- dalmierz/desygnator laserowy, służący także do naprowadzania rakiet AGM114 Hellfire, pocisków artyleryjskich Copperhead.
Dodatkowo Kiowa przenosi zamontowany na belce ogonowej system zakłócania w podczerwieni tzw. Kula Dyskotekowa lub Czerwona Cegła, a także radarową stację ostrzegawczą oraz detektor oświetlenia laserem.
Kokpit OH58D jest jednym z najbardziej nowoczesnych w swej klasie. Został on skonstruowany przez Sperry Flight Systems. Zawiera on m.in. uniwersalny wskaźnik śledzący, system noktowizyjny ANVIS, wyświetlacze wielofunkcyjne oraz ekran MMS. Awionikę śmigłowca kontroluje szyna danych MIL-STD-1553B. Nawigacją zajmuje się system AHRS firmy Litton oraz zintegrowany system GPS/INS (inercyjno-satelitarny).
Kiowa może być przewożony na pokładzie C130 (2 śmigłowce). Cztery osoby mogą przygotować śmigłowce do transportu w ciągu 10 min. Ponowne przygotowanie śmigłowca do lotu zajmuje 7 min.

ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ



Wejdź na forum Wejdź na stronę Armed Assault Center PL