Newsy
Wyślij newsa
Wyszukiwarka

Cold War  
  Informacje
Recenzja
Poradnik
Solucja [1] [2]
Kody
Pytania (FAQ)
Galeria
Linki
 

Resistance  
  Informacje
Recenzja
Solucja
Galeria
 

Game 2  
  Informacje
Newsy
Wywiady
Galeria
 

Elite Xbox  
  Informacje
Galeria
 

VBS1   
  Informacje
Galeria
 

Mody   
  FDF Mod
Silent War
WP Soldiers
Wrzesień 1939
Wywiady
 

Sprzet  
  NATO
ZSRR
Partyzanci
Cywile
 

Edytor  
  Pytania (FAQ)
Podstawy
Zakończenia
Dźwięki
Skrypty
Przerywniki
Briefing
Intro [1] [2]
Description
Spis komend
Lista broni
Programy
Obrazki
 

O2/Visitor  
  Samochód
Visitor
Uwagi ogólne
 

Testy   
  Addony
Kampanie
Misje
Wyspy
 

Multiplayer  
  Pytania (FAQ)
Typy gier
Wywiady
Serwery PL
Klany PL
 

Download  
  Addony
Dema
Filmy
Kampanie
Misje SP
Mody
Patche
Programy
Skiny
Tapety
Wyspy
 

Inne    
  Ciekawostki
Księga gości
Reklama
Płyty CD/DVD
Gadżety
O nas
Loga SMS
 




Recenzja

Pamiętacie jak mniej więcej w połowie 2001 roku rynkiem gier oraz samymi graczami wstrząsnęła wręcz produkcja naszych południowych sąsiadów? Na pewno pamiętacie... Oczywiście chodzi mi o grę Operation Flashpoint: Cold War Crisis.

OFP powstał w "stajni", która zasłynęła już wcześniej symulacją alianckiego oddziału specjalnego w grze "Hidden & Dangerous". Dlaczego OFP tak zamieszał na pewno wiecie - była to pierwsza gra (i do tej pory chyba jedyna taka), która tak realnie odzwierciedlała współczesny konflikt militarny.

Przypomnijmy troszkę fabułę. W 1985 roku jako szeregowiec David Amstrong przybywamy na wysepkę Everon, aby odbyć rutynowe ćwiczenia. Niespodziewanie na spokojną, położoną gdzieś na końcu świata krainę napadają obce wojska... Okazuje się, że niespodziewanymi "gośćmi" są Rosjanie. Moskwa jednak nie przyznaje się jakoby ona zaatakowała Everon. W czasie gry wszystko się powoli wyjaśnia. To zbuntowany radziecki generał Guba, postanowił zmienić dotychczasowy porządek (a właściwie nieporządek - przecież wciąż trwała zimna wojna!) i napadł na bezbronne, małe państewko nie większe chyba niż sama Moskwa. Z początku zaskoczeni Amerykanie przegrywają z Gubą i wycofują się. Na Everonie pozostają tylko małe oddziały partyzanckie złożone po prostu z mieszkańców wyspy. Podczas dalszej gry wcielamy się w dowódcę czołgu, pilota, a nawet w komandosa... I właśnie ta różnorodność oraz wielki teren rozgrywki uczyniły z tej gry wielki hit.

A w kogo będziemy mieli okazję się wcielić w OFP: Resistance? No właśnie w wyżej wspomnianych partyzantów. Co to oznacza? A no to, że już nie będzie tak jak w pierwszej części, kiedy to mieliśmy nieograniczoną wręcz ilość zasobów broni, a przede wszystkim ludzkich. Teraz będziemy korzystać głównie ze sprzętu pozostawionego przez oddziały radzieckie. Ale skąd w ogóle "czerwoni" znaleźli się na... Nogovie... Tak, zapomniałem powiedzieć, iż gra toczy się na zupełnie nowej wyspie... Do dyspozycji mamy ponad 100 km kwadratowych terenu. No tak, ale miałem pisać o czym innym. Tak więc akcja toczy się kilka lat przed kryzysem z pierwszej części gry, a rozpoczyna się, kiedy to Rosjanie po upadku koalicyjnego rządu na Nogovie przybywają na wyspę pod pretekstem "wyzwolenia" swojej dawnej republiki.

Mieszkańcy jednak szybko połapali się o co tak naprawdę "biega" sowietom i zorganizowali się w małe partyzanckie oddziały. Z początku niezbyt skuteczne, ale z czasem nabywają doświadczenia i coraz bardziej doskwierają okupantom. Oczywiście człowiekiem, który jest dowódcą całego tego pospolitego ruszenia jest sam gracz w skórze byłego członka oddziałów specjalnych - Victora Troski. Dodać muszę także, iż nie od razu stanie się on "ojcem przewodnim" narodu. Poza tym znacznie bardziej rozwinięto wątki nie związane bezpośrednio z samą walką a z naszym bohaterem.

Jakimi sposobami będziemy spędzać sen z powiek sowieckim żołnierzom? Bardzo różnorodnymi... a jakże :). Od małych ataków na słabo bronione konwoje z uzbrojeniem po wielkie bitwy gdzie piechota będzie tylko mięsem armatnim dla dziesiątków pojazdów pancernych! Poziom trudności jest troszkę wyższy niż w "podstawce", lecz nie jest zbytnio wyśrubowany. Większy poziom trudności wynika z tego, iż jak już powiedziałem nie mamy nieograniczonych zasobów ludzkich i sprzętowych a także z tego, iż musimy dowodzić całą małą, bo małą, ale armią. Możemy podczas kolejnych misji wybierać jaki wariant walki wybieramy, czy ma być to ciche podejście i zaatakowanie z zaskoczenia, czy może frontalny bohaterski atak.

No dobrze... teraz może zajmę się grafiką. Jak wiemy była ona w OFP: CWC bardzo dobra, teraz jest jeszcze lepsza. Oczywiście wszystko na tym samym acz znacznie ulepszonym engine. Poprawiono wygląd tekstur na budynkach, pojazdach i wogóle na wszystkich obiektach. Również tekstury we wnętrzach, czy to pojazdów, czy budynków zostały poprawione. Wymagania sprzętowe także się jednak troszkę zwiększyły. Jednak na AMD 800 MHz z 192 MB RAM i RIVA TNT II 32 MB gierka przy rozdzielczości 800 X 600 i średnim poziomie detali chodziła płynnie, ale do czasu gdy na polu walki nie pojawiło się zbyt wiele jednostek.

Co jeszcze nowego dodano? Oczywiście mamy więcej pojazdów, uzbrojenia, bardziej urozmaicone miasta. Misji w grze jest w sumie 25, ale w kampanii "jedynie" 20, pozostałe 5 to pojedyncze zadania. Twórcy pomyśleli oczywiście też o tych, którzy bardziej lubią rozgrywkę z żywą istotą niż maszyną, dostępne jest więc 9 map multiplayer.

Podsumowując gra jest bardzo dobra, acz spodziewałem się po tym dodatku troszkę więcej. Każdy fan OFP z pewnością zaopatrzy się w Resistance i będzie się wspaniale bawił, każdy kto jeszcze nie miał przyjemności pograć w produkcję Bohemii Interactive będzie miał wspaniałą okazję, aby przekonać się "na sucho" jak to jest być partyzantem :).

Ocena: 5/6

Dlaczego nie 6? To jest dodatek, bardzo dobry dodatek, ale tylko dodatek. Więc wystawiam tę ocenę nie za ulepszoną oprawę graficzną, a za wszystkie nowości w samej rozgrywce. Gdyby to była druga część OFP wystawiłbym co najwyżej 3+/6. Mam nadzieję, że następny dodatek lub już druga część gry wniosą więcej nowości i będę miał przyjemność wystawić im 6/6.

Napisał: RAIN



Szukaj  
 
Wpisz nazwę szukanego pliku




Szukaj w newsach
Szukaj w testach
 

SOTW  
 
Zgłoś swój screen
Archiwum
 


Buttony  
 
Nasz button:

Nasze strony:

 

Statystyki  
  Odsłon:
On-Line: 0
Userów:
(od lutego 2004)
statystyki www stat.pl
 

Dystrybutor  
   




Wejdź na forum Wejdź na stronę Armed Assault Center PL