include("ne.php"); ?> include("menu1.php"); ?> |
|
|
|
Dane techniczne
Masa własna: 1540 kg.
Typ silnika: gaźnikowy, czterosuwowy.
Moc silnika: 75 KM przy 4000 obr/min.
Pojemność silnika: 2445 cm3.
Ładowność: 600 kg / 7 osób.
Ilość osi napędowych: 2.
Prędkość max: 100 km/h.
Ciężar ciągnionej przyczepy: 850 kg.
Nadwozie: czterodrzwiowe.
Opis
Historia: Pierwszym, lekkim samochodem terenowym produkowanym seryjnie w Związku Radzieckim był GAZ
67. Jego następcą w latach 50, 60 i na początku 70 stał się GAZ 69. Od
połowy lat 70 pałeczkę tej sztafety przejął, wytwarzany do dziś, UAZ 469.
Na początku lat 70, po zakończeniu wytwarzania GAZ'a 69, opracowano i
wprowadzono do produkcji nowy model lekkiego samochodu terenowego dla
potrzeb wojska. Ten nowy pojazd otrzymał nazwę UAZ 469. Różnice pomiędzy
GAZ'em 69 a UAZ'em 469 były bardzo znaczne i odnosiły się zarówno do całego
układu napędowego jak również do kształtu karoserii. Zmiany wprowadzone
w UAZ'ie wpłynęły w bardzo konkretny sposób na polepszenie walorów trakcyjnych
tego pojazdu. W latach 70, 80 i na początku 90, głównymi odbiorcami tych
samochodów była Armia Radziecka i armie państw Układu Warszawskiego oraz
inne służby i firmy państwowe krajów Bloku Wschodniego. Obecnie, w Polsce,
UAZ'ów używa jeszcze Policja i Służby Leśne. Wojsko Polskie, w połowie
lat 90, zaczęło zamieniać te terenówki na krajowe Tarpany Honkery. Mimo
tego, że samochody te produkowane są obecnie, nie istnieje w Polsce oficjalne
przedstawicielstwo handlowe producenta tych pojazdów. UAZ'y oferowane
w Polsce, są to pojazdy odkupione od instytucji i firm państwowych (wojsko,
policja, służby leśne, itp.) lub pochodzą z importu indywidualnego. Jest
to pojazd często spotykany w ogłoszeniach prasowych i na placach Auto
Komisów. UAZ'y oferowane, u nas, do sprzedaży są to najczęściej egzemplarze
z lat 1980-1990. Ich stany techniczne są uzależnione od sposobu eksploatacji
oraz od jakości i fachowości wykonywanych w nich napraw i remontów.
UAZ od podszewki: UAZ budowany jest tylko w jednej wersji z przykrywanym
brezentową plandeką 4-drzwiowym nadwoziem, w którym jest miejsce dla 7
pasażerów. Jego zawieszenie to najprostsze z możliwych rozwiązań ze sztywnymi
mostami i resorami piórowymi i układ ten bardzo dobrze spisuje się w terenie,
lecz w czasie jazdy po twardych nawierzchniach nie zapewnia pasażerom
nawet minimum komfortu. Napęd przedniej osi jest dołączany. Stosowany
silnik, to znana z osobowych samochodów marki Wołga, 4-cylindrowa jednostka
o objętości 2,5 litra. W wersji, w którą seryjnie jest wyposażony UAZ,
silnik ten ma obniżony stopień sprężania, co pozwala na zasilanie go najgorszymi
gatunkami benzyn i rozwija nieco niższą moc 72 KM. W wersjach eksportowych
stosowany jest też ten sam silnik o mocy 91 KM. W krajach Europy UAZ sprzedawany
jest pod nazwą Tundra i na życzenie może być napędzany silnikiem wysokoprężnym
2,5 litra o mocy 75 KM z firmy Peugeot, silnikiem 2,4 litra o mocy 100
KM z firmy VM lub benzynowym silnikiem Fiat 2,0 litra o mocy 112 KM. W
Polsce pojazd ten jest dostępny z polskim, wysokoprężnym silnikiem 4C90
pochodzącym z WSW Andrychów. Silnik ten ma objętość 2,4 litra i moc 70
KM.
W terenie: UAZ to pojazd od którego większość polskich miłośników off-road'u
zaczynała swoją przygodę z wertepami, niektórzy są mu wierni do dziś.
Jego niewątpliwą zaletą jest cena, a co za tym idzie dostępność. UAZ to
samochód typowo wojskowy, komfort podróżowania jest zerowy, ale dzięki
niezwykle prostej konstrukcji trudno jest go uszkodzić i nieźle radzi
sobie z niedostępnymi dla innych terenówek wykrotami. UAZ jest dobrze
zaprojektowany, ale zawodzi radzieckie wykonanie, ponadto samochody są
generalnie stare i właściciel musi liczyć się z tym, że będzie spędzał
dużo czasu przy swojej terenówce. Dobrze zadbany UAZ potrafi się jednak
odwdzięczyć olbrzymią frajdą z pokonywania leśnych bezdroży.
Zdjęcia
|
include("menu2.php"); ?> |
|
|