UAZ 469


Dane techniczne

Masa własna: 1540 kg.
Typ silnika: gaźnikowy, czterosuwowy.
Moc silnika: 75 KM przy 4000 obr/min.
Pojemność silnika: 2445 cm3.
Ładowność: 600 kg / 7 osób.
Ilość osi napędowych: 2.
Prędkość max: 100 km/h.
Ciężar ciągnionej przyczepy: 850 kg.
Nadwozie: czterodrzwiowe.


Opis

Historia: Pierwszym, lekkim samochodem terenowym produkowanym seryjnie w Związku Radzieckim był GAZ 67. Jego następcą w latach 50, 60 i na początku 70 stał się GAZ 69. Od połowy lat 70 pałeczkę tej sztafety przejął, wytwarzany do dziś, UAZ 469. Na początku lat 70, po zakończeniu wytwarzania GAZ'a 69, opracowano i wprowadzono do produkcji nowy model lekkiego samochodu terenowego dla potrzeb wojska. Ten nowy pojazd otrzymał nazwę UAZ 469. Różnice pomiędzy GAZ'em 69 a UAZ'em 469 były bardzo znaczne i odnosiły się zarówno do całego układu napędowego jak również do kształtu karoserii. Zmiany wprowadzone w UAZ'ie wpłynęły w bardzo konkretny sposób na polepszenie walorów trakcyjnych tego pojazdu. W latach 70, 80 i na początku 90, głównymi odbiorcami tych samochodów była Armia Radziecka i armie państw Układu Warszawskiego oraz inne służby i firmy państwowe krajów Bloku Wschodniego. Obecnie, w Polsce, UAZ'ów używa jeszcze Policja i Służby Leśne. Wojsko Polskie, w połowie lat 90, zaczęło zamieniać te terenówki na krajowe Tarpany Honkery. Mimo tego, że samochody te produkowane są obecnie, nie istnieje w Polsce oficjalne przedstawicielstwo handlowe producenta tych pojazdów. UAZ'y oferowane w Polsce, są to pojazdy odkupione od instytucji i firm państwowych (wojsko, policja, służby leśne, itp.) lub pochodzą z importu indywidualnego. Jest to pojazd często spotykany w ogłoszeniach prasowych i na placach Auto Komisów. UAZ'y oferowane, u nas, do sprzedaży są to najczęściej egzemplarze z lat 1980-1990. Ich stany techniczne są uzależnione od sposobu eksploatacji oraz od jakości i fachowości wykonywanych w nich napraw i remontów.
UAZ od podszewki: UAZ budowany jest tylko w jednej wersji z przykrywanym brezentową plandeką 4-drzwiowym nadwoziem, w którym jest miejsce dla 7 pasażerów. Jego zawieszenie to najprostsze z możliwych rozwiązań ze sztywnymi mostami i resorami piórowymi i układ ten bardzo dobrze spisuje się w terenie, lecz w czasie jazdy po twardych nawierzchniach nie zapewnia pasażerom nawet minimum komfortu. Napęd przedniej osi jest dołączany. Stosowany silnik, to znana z osobowych samochodów marki Wołga, 4-cylindrowa jednostka o objętości 2,5 litra. W wersji, w którą seryjnie jest wyposażony UAZ, silnik ten ma obniżony stopień sprężania, co pozwala na zasilanie go najgorszymi gatunkami benzyn i rozwija nieco niższą moc 72 KM. W wersjach eksportowych stosowany jest też ten sam silnik o mocy 91 KM. W krajach Europy UAZ sprzedawany jest pod nazwą Tundra i na życzenie może być napędzany silnikiem wysokoprężnym 2,5 litra o mocy 75 KM z firmy Peugeot, silnikiem 2,4 litra o mocy 100 KM z firmy VM lub benzynowym silnikiem Fiat 2,0 litra o mocy 112 KM. W Polsce pojazd ten jest dostępny z polskim, wysokoprężnym silnikiem 4C90 pochodzącym z WSW Andrychów. Silnik ten ma objętość 2,4 litra i moc 70 KM.
W terenie: UAZ to pojazd od którego większość polskich miłośników off-road'u zaczynała swoją przygodę z wertepami, niektórzy są mu wierni do dziś. Jego niewątpliwą zaletą jest cena, a co za tym idzie dostępność. UAZ to samochód typowo wojskowy, komfort podróżowania jest zerowy, ale dzięki niezwykle prostej konstrukcji trudno jest go uszkodzić i nieźle radzi sobie z niedostępnymi dla innych terenówek wykrotami. UAZ jest dobrze zaprojektowany, ale zawodzi radzieckie wykonanie, ponadto samochody są generalnie stare i właściciel musi liczyć się z tym, że będzie spędzał dużo czasu przy swojej terenówce. Dobrze zadbany UAZ potrafi się jednak odwdzięczyć olbrzymią frajdą z pokonywania leśnych bezdroży.


Zdjęcia









Wejdź na forum Wejdź na stronę Armed Assault Center PL