UH60 BLACKHAWK


Charakterystyka w grze

Nazwa: UH60 BLACKHAWK.
Klasa: śmigłowiec transportowy.
Prędkość max w locie poziomym: 350 km/h.
Prędkość wznoszenia: 18,5 m/sek.
Zwrotność (czas obrotu w zawisie o 180°): 15 sek.
Załoga: [2] pilot, operator uzbrojenia (w wersji z km - strzelec); [12] pasażerów.
Uzbrojenie:
- npr FFAR, 38 rakiet,
- karabin maszynowy, 500 sztuk amunicji (w wersji z km).
Przeznaczenie: transport piechoty, atakowanie celów powierzchniowych.
Komentarz: UH60 z npr może zrobić małe zamieszanie przed wysadzeniem desantu. Wersja z km przydaje się w zasadzie tylko do samoobrony przy wysadzaniu desantu.


Charakterystyka w rzeczywistości

Długość: 19,76 m.
Wysokość: 5,13 m.
Średnica wirnika: 16,36 m.
Prędkość max pozioma: 296 km/h.
Max zasięg: 1200 km.
Pułap operacyjny: 5790 m.
Pułap zwisu: 2895 m.


Opis

Wersja produkowana pierwotnie, przewożąca trzyosobową załogę i 11 żołnierzy; bez modyfikacji może być wykorzystywana do ewakuacji rannych (medevac), zwiadu, dowodzenia i koordynacji oraz zaopatrzenia; hak ładunkowy umożliwia podniesienie ciężaru o wadze 3630 kg; C130 przewozi jeden egzemplarz UH60A, C141 - dwa, a C5 - sześć. Przed zmianą produkcji na UH60L powstało 985 egzemplarzy. Szczegółowy opis odnosi się do UH60A/L z wyjątkiem zaznaczonych przypadków.
Unowocześniony BlackHawk jest wyposażony w aktywne i pasywne systemy obronne; 15 pierwszych egzemplarzy dostarczono oddziałom USArmy w Korei Południowej w 1989 roku. Wyposażenie obejmuje odbiornik nawigacyjny Tracor AN/ARN148 Omega, satelitarny nadajnik-odbiornik UHF Motorola AN/L.ST SB, wyspecjalizowane systemy ostrzegawcze o promieniowaniu radarowym Benduc/King AN/ARC199 HF-SSB, AEL AN/APR44(V)3, uzupełniający detektor uniwersalny AN/APR39; na każdym z dwóch dźwigarów zawiasowych może być zainstalowane mini działko M134, zastępujące karabin maszynowy M60.
UH60L produkowany od października 1989 roku dla USArmy zamiast UH60A (począwszy od egzemplarza 89-26179); prototyp (84-23953) wykonał pierwszy lot 22 marca 1988 roku; pierwsza dostawa miała miejsce 7 listopada 1989 roku dla sił powietrznych gwardii narodowej w Teksasie. Napęd stanowią dwa silniki T700-GE-701C z przekładnią 2535 kW o zwiększonej wydajności. Egzemplarze aktualnie produkowane wyposażone są w HIRSS (układ redukcji sygnatury cieplnej w zawisie), ochładzający spaliny zarówno w zawisie, jak i podczas lotu poziomego; starsze egzemplarze UH60S uzupełniono o ten system. Kompozytowe łopaty głównego wirnika o udoskonalonej konstrukcji testowano w Wet Palm Bach od 8 grudnia 1993 roku; od 1997 roku planuje się wymianę łopat w istniejących egzemplarzach.

Charakterystyka: Helikopter BlackHawk, który zastąpił główny śmigłowiec transportowy armii amerykańskiej UH1, reprezentuje nową generację technologii pod względem osiągów, odporności i prostoty obsługi. Wirnik główny jest czterołopatowy i ma jednoczęściową odkuwaną głowicę tytanową z elastomerycznym mocowaniem łopat, zapewniającym im swobodę ruchu, nie wymagającym smarowania; amortyzatory hydrauliczne; dwunitkowy samoregulujący tłumik drgań nad głowicą. Łopaty o skręcie 18 i skosie końcówek 20; grubość i wypukłość wzdłuż łopaty jest niejednakowa, oparta na konstrukcji płata Sikorsky SC1095. Łopaty są w stanie wytrzymać trafienie kalibrem 23 mm; mają dźwigary wypełnione gazem pod ciśnieniem zaopatrzone w manometry, co pozwala wykryć spadek ciśnienia wynikający z uszkodzenia konstrukcji. Wirnik ogonowy składa się z dwóch par łopat przymocowanych krzyżowo, zamontowany jest na prawej burcie. Oś tylnego wirnika wychylona jest w lewo, co dostarcza dodatkowej siły nośnej, przeciwdziała momentowi obrotowemu i zwiększa ładowność. Usterzenie ogonowe ma rozmiary umożliwiające kontrolowane ładowanie w przypadku utraty tylnego wirnika.

Awionika: Wyposażenie łącznościowe stanowią nadajniki: E-Systems AN/ARC186 VHF-FM, GTE Sylvania AN/ARC115 VHF-AM, Magnavox AN/ARC164 UHF-AM, Collins AN/ARC186(V) VHF-AM/FM, transponder identyfikacji "swój/obcy" Bendix/King AN/APX100, układ kodowania głosu Magnavox TSEC/KT 28 oraz interkom. Wyposażenie nawigacyjne stanowią: Emerson AN/ARN89 ADF, VOR/odbiornik markerów systemu ILS/odbiornik ścieżki schodzenia systemu ILS Bendix/King AN/ARN123(V)1, żyrokompas Honeywell AN/ASN43, doppler Plessey Electronic Systems AN/ASN128 i wysokościomierz radarowy Honeywell AN/APN209(V)2. Do wyposażenia obronnego należą: detektor promieniowania radarowego E-Systems Melpar/Memcor AN1APR39(V)1 i zestaw środków przeciwdziałania Lockheed Sanders AN/ALQ144 IR. Helikopter jest wyposażony w zasobnik folii i flar Tracor M130, oraz układ trzyosiowego autopilota elektronicznego Hamilton Standard AFCS.

Uzbrojenie: Nowo produkowane UH60A/L są wyposażone w system podwieszeń zewnętrznych (ESSS), składający się z dwóch oprofilowanych wysięgników montowanych po bokach kadłuba. Na wysięgnikach znajdują się zaczepy umożliwiające podwieszenie zewnętrznych zbiorników paliwa oraz różnorodnego uzbrojenia.

ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ



Wejdź na forum Wejdź na stronę Armed Assault Center PL