Informacje

Podstawowe informacje

Rodzaj gry: Taktyczny FPP.
Platforma: Xbox.
Producent: Bohemia Interactive Studio.
Wydawca: Codemasters Software.
Oficjalna strona: http://www.flashpointelite.com.
Dystrybutor w Polsce: brak.
Data premiery: 28 październik 2005 r.
Trailery: wersja producenta lub wersja wydawcy.

Po ukazaniu się w 2001 roku Operation Flashpoint, wszyscy recenzenci, jak i gracze byli wprost zachwyceni. Wierne oddanie realiów wojennych, dokładne odwzorowanie poszczególnych rodzajów uzbrojenia, a nawet możliwość praktycznie nieograniczonego modyfikowania. Nie zapominajmy również o naprawdę wciągającej kampanii, szeroko rozbudowanym edytorze misji i co najważniejsze, trybie multiplayer. W skład Operation Flashpoint: Elite wchodzą kampanie Cold War Crisis oraz Resistance. Zabrakło jedynie znanej wszystkim fanom kampanii Red Hammer, która to znajdowała się w pakietach OFP Gold Edition i OFP Game of the Year. Cóż, za to twórcom należy przyznać minus.

Wszyscy ci, którzy znają grę Operation Flashpoint z PC, mogą sobie darować opis wersji konsolowej, a następnie przejść do kolejnej części recenzji, pod tytułem "Zmiany w Operation Flashpoint Elite". Jeżeli zaś chodzi o graczy, którzy z Operation Flashpoint jeszcze się nie zetknęli - zapraszamy do opisu.

Opis gry

Tworzenie gracza
Operation Flashpoint to najlepiej sprzedająca się, gra wojenna doskonale łącząca w sobie elementy akcji i taktyki. Została stworzona przez czeskie studio Bohemia Interactive, które to zdążyło już zdobyć uznanie na całym świecie. Jej scenariusz osadzono w realiach ZSRR, kiedy to w 1985 roku, Michaił Gorbaczow zasiadł na stołku prezydenta Związku. Początkującej demokracji zagraża jednak generał Ivan Vasili Guba, który wraz ze swoją armią znajdującą się na wyspie Kołgujev ma zamiar obalić rząd centralny i przejąć władzę. To właśnie graczowi przypadło w udziale zadanie powstrzymania rewolty i załagodzenie konfliktu.

Spojrzenie na mapę
Gra oferuje całkowitą i bezprecedensową swobodę w działaniu oraz pozwala na dowodzenie dużymi oddziałami piechoty z użyciem dowolnego dostępnego sprzętu bojowego. Gracz otrzymuje do dyspozycji najlepsze uzbrojenie z okresu zimnej wojny, między innymi czołgi, transportery opancerzone, lotnictwo i wiele więcej. Wszystko to zostało umiejscowione w niezwykle obszernym oraz szczegółowym trójwymiarowym środowisku. Operation Flashpoint oferuje nieliniowe kampanie dla pojedynczego gracza, wspomniany już edytor misji oraz opcję walki wieloosobowej.

Zmiany w Operation Flashpoint Elite

Misja treningowa
Konwersja OFP na Xbox'a trwała cztery lata. Większość graczy, którzy znali grę już z PeCeta zastanawiali się, co zostanie zmienione, a co ograniczone w wersji na platformę. Sam należałem do ludzi, którzy byli wielbicielami OFP i zastanawiali się, jak czeskiemu studiu wyjdzie konwersja. Długie miesiące oczekiwania, liczne obsuwy i pokazywane nienajlepszej jakości screeny nie dawały nadziei na zbyt wiele. Niesłusznie. W listopadzie 2005 roku, długo oczekiwany Operation Flashpoint Elite ujrzał światło dzienne. Pomyślałem sobie, iż skoro ludzie na zagranicznych forach Xbox'a tak chwalą konsolową wersję OFP, to może warto wypróbować to na własnej skórze. Dlatego też, zdecydowałem się na zakup owej konsoli. Oszczędzałem na nią cztery miesiące, a kiedy przyszedł czas, za jednym zamachem zakupiłem Xbox'a i OFP. Gdy przyszła paczka zawierająca ową grę, z bijącym sercem wsadziłem płytkę do Xbox'a i uruchomiłem grę.

Mi-24 Hind
Pierwszą różnicą jest menu będące o wiele lepsze od tego w wersji PeCetowej. Najpierw wszedłem do menu misji pojedynczych. Do rozegrania są tylko cztery pierwsze. Aby uzyskać dostęp do dalszych, należy przejść początkowe. Znajdują się tu wszystkie stare misje znane z OFP na PC oraz zostały dodane dwie całkiem nowe. Każda została przebudowana oraz wzbogacona o dodatkowe cutscenki. Zmieniono praktycznie wszystko, na przykład w kampanii Cold War Crisis, misja traktująca o ewakuacji NATO z Everonu rozgrywa się w całkiem innym miejscu. Znajduje się w niej także mnóstwo nowo dodanych przerywników oraz możemy spotkać NPC'ów również chcących uciec z obleganej wyspy.

Duet pancerniaków
Przejdźmy wreszcie do zmian graficznych. Jeżeli chodzi o florę i faunę, w OFP Elite mamy możliwość ujrzeć ptaki, pełzające robaki oraz fruwające owady, które przeszkadzają podczas walki. Dodana została również trawa kołysząca się pod wpływem wiatru. Ujrzymy także więcej nowych, bardziej uszczegółowionych krzaków i drzew. Ogólnie rzecz biorąc, każdy element wyspy został starannie wykonany. Postacie żołnierzy w OFP Elite mają teraz bardziej dopracowaną twarz. Usunięto błędy, które występowały w wersji PeCetowej, czyli przede wszystkim przechodzenie przez ściany. Efekty ognia i wybuchów zostały zrobione od podstaw. Weźmy na przykład wybuch cysterny, po którym płomień trawiący wrak jest bardzo intensywny. Co do tekstur, większość nie została wymieniona, lecz ulepszona. Na PC tekstury były wykonane w niskich rozdzielczościach (w dodatku Resistance zostało to już poprawione, lecz i tak nie jest to, co prezentuje wersja na Xbox'a). Autorzy nieznacznie powiększyli także powierzchnię miasteczek. Ważne jest również to, iż zastosowano znany wszystkim antialiasing (wygładzanie krawędzi). Jeżeli zaś chodzi o wodę, prezentuje się ona znakomicie. Te wspaniałe fale, sztormy podczas burzy. Błyskawice i inne efekty pogodowe były już wprawdzie na PC, ale na Xbox'ie są bardziej zauważalne.

Audio - czas wspomnieć co nieco o dźwięku. Wszystkie głosy zostały nagrane na nowo przez innych, lepszych aktorów. Dzięki temu są one bardziej klimatyczne. Wszystkie odgłosy pocisków i wystrzałów także zostały skorygowane. Jeżeli ma się w posiadaniu zestaw audio w systemie 5.1, dźwięk jest fenomenalny.

Wystrzał z T-80
Twórcy poprawili AI naszych podwładnych. Nie ma mowy, żeby się ktoś zapodział jak to było na PC, czy żeby go łatwo zabili. Amerykanie są teraz bardzo celni, czego nie można powiedzieć o sowietach. Edytor misji został bardzo uproszczony w wersji na Xbox'a i ustępuje wersji PC. Jest to jedyna lepsza rzecz w blaszakowej wersji OFP. Gry w Internecie nie oceniam, ponieważ nie korzystałem. Rzeczą, którą w tej grze uwielbiam jest to, że nic się nie zacina, tak jak się dzieje to momentami na PC. Płynność na konsoli jest wspaniała.


Start Cobry
Podsumowując, nie jestem ani trochę rozczarowany wersją na Xbox'a. PC wymięka, ale trzeba sobie przypomnieć, który to był rok. Grę polecam każdemu posiadaczowi tej konsoli oraz tym, którzy zapoznali się już z wersją PeCetową. Dla tej gry warto zafundować sobie Xbox'a szczególnie, że on sam dziś drogi już nie jest. Jeśli Armed Assault i Operation Flashpoint 2 będą choć trochę lepsze od OFP Elite, to otrzymamy hity.




Napisał: JACOBSS



Wejdź na forum Wejdź na stronę Armed Assault Center PL