include("ne.php"); ?> include("menu1.php"); ?> |
|
|
|
Charakterystyka w grze
Nazwa: HMMWV HUMMER.
Klasa: samochód terenowy.
Prędkość max: 110 km/h.
Załoga: [1] kierowca; [3] pasażerów.
Przeznaczenie: transport piechoty.
Komentarz: Szybki, lekko opancerzony samochód do
przewozu kilku żołnierzy.
Opis
Problemy z użytkowaniem pojazdów terenowych (M151 i M561) wymusiły na Armii
Stanów Zjednoczonych sformułowania pod koniec lat 70-tych XX wieku założeń taktyczno-technicznych
(HMMWV - High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle, czyli szybki, wielozadaniowy
pojazd kołowy).
W 1980 roku swoje projekty zgłosiły do konkursu trzy firmy: AM General Corporation,
Chrysler Defence oraz Teledyne Continental Motors. Po wstępnej ocenie projektów
US Army zamówiła po 11 prototypowych konstrukcji z każdej firmy celem przetestowania.
Po dwuletnich testach na poligonach w Aberdeen, Camp Pendelton, Ford Hunter
i Yumie wybrano konstrukcje firmy AM General.
Konstrukcja AM General opierała się na opracowanym w 1970 roku prototypie rozpoznawczego
samochodu terenowego XR311 Dune Buggy, który został skonstruowany w firmie FMC
Corporation. XR311 był wojskową wersją pustynnego samochodu wyścigowego Baja
Boot. Napędzany był silnikiem Chrysler V8 o pojemności 5200 cm i mocy 147,2
kW/200 KM. XR311 rozwijał prędkość do 130 km, a przyspieszał od 0 do 96 km/h
w 12 sekund. Wkrótce pojazdem tym zainteresowała się US Army i XR311 Dune Buggy
został skierowany na testy podczas których przejechał prawie 320000 km. Mimo
jego zalet nie został jednak skierowany do produkcji.
Jednak już w 1978 roku AM General wykupiła od FMC licencję na ten pojazd. Na
jego bazie AM General opracowała prototyp Combat Support Vehicle XM966 posiadający
opancerzone kevlarem nadwozie. Dodatkowo wyposażono go w wyrzutnie ppk TOW.
Postępujące intensywnie prace nad tym pojazdem doprowadziły do powstania pojazdu
XM998. Pojazd ten odpowiadał już założeniom HMMWV.
Pierwszy prototyp gotowy pod koniec 1979 roku, pół roku później został skierowany
na testy terenowe do Nevada Automotive Test Center, gdzie przejechał ponad 270000
km. Wykorzystując wyniki testów AM General opracowała pięć prototypów w różnych
konfiguracjach nadwozia, a w rok później, w lipcu 1981 roku dostarczyła dalszych
6 pojazdów, aby dopełnić zapotrzebowanie US Army na prototypy.
22 marca 1983 roku AM General otrzymała 5-letni kontrakt wartości 1,2 miliarda
dolarów na wyprodukowanie 54973 pojazdów HMMWV z możliwością dalszego rozszerzenia
kontraktu nawet do identycznej ilości pojazdów. Był to największy kontrakt na
pojazd taktyczny dla US Army.
Zdjęcia
|
include("menu2.php"); ?> |
|
|