include("ne.php"); ?> include("menu1.php"); ?> |
|
|
|
Charakterystyka w grze
Nazwa: M1A1 ABRAMS.
Klasa: czołg.
Prędkość max: 58,5 km/h.
Załoga: [3] dowódca, celowniczy, kierowca.
Uzbrojenie:
- działo 120 mm, czas ładowania 17 sek, 35 poc. kumulacyjnych, 35 poc. podkalibrowych,
- karabin maszynowy, 500 sztuk amunicji.
Przeznaczenie: zwalczanie pojazdów wroga, piechoty.
Komentarz: Najlepszy moim zdaniem czołg w grze,
choć częściej siadam do T80 (sentyment :). Najlepsze działo z najszybszym ładowaniem.
Tu występuje ciekawostka. W rzeczywistości T80 i T72 mają automat do ładowania
pocisków (tzw. karuzelę) a Abrams ma ładowniczego przecież... Więc wg twórców
gry człowiek jest szybszy? :) Abrams w grze jest także najbardziej odpornym
czołgiem.
Charakterystyka w rzeczywistości
Masa: 63000 kg.
Załoga: 4 osoby.
Długość: 983 cm.
Szerokość: 365 cm.
Wysokość wieży: 140,25 cm.
Prześwit: 48 cm.
Powierzchnia boczna: 15,07 m2.
Uzbrojenie:
- gładkolufowe działo 120 mm M256/105 mm M68A1,
- koakcjalny km kal. 7,62 mm M240,
- km kal. 7,62 mm i plot. wkm M2 12,7 mm,
- 12 miotaczy granatów dymnych M250.
Amunicja: 40 pocisków 120 mm APFSDS-T M829 z głowicą
ze wzburzonego uranu, M8300 HEAT-MP-T, HEAT, M865 TPCSDS-T, M831 TP-T.
Napęd: turbina gazowa Lycoming Textron Honeywell
AGT-1500.
Moc: 1500 KM przy 2200 obrotów/min.
Urządzenia specjalne: system ochrony ABC, system
filtr wentylacji 200 SCFM, automatyczny system przeciwpożarowy Halon, układ
klimatyzacji.
Paliwo: dieslowskie, benzyna.
Prędkość max: 68 km/h.
Zasięg: do 470 km.
Moc jednostkowa: 19,24.
Pokonywanie przeszkód: pionowej o wysokości 1,25
m, rowu o szerokości 2,75 m.
Opis
W 1985 roku do produkcji seryjnej skierowany został nowy, zmodyfikowany Abrams
M1A1, który częściowo uzupełnił starszego M1. W jego skład wchodzi nowa armata
120 mm, system regulacji ciśnienia i filtrowentylacji przedziału bojowego chroniący
przed bronią typu ABC (atomowa, bakteriologiczna, chemiczna), oraz nowy typ
opancerzenia. W dodatku M1A1 posiada zestaw (DWFK) przygotowujący go do pokonywania
głębokich brodów, transporter powiadamiający o położeniu pojazdu i cyfrowy komputer
DECU monitorujący prace i wydajność silnika (zmniejsza zużycie paliwa).
Zasadniczym uzbrojeniem wozu M1A1 to gładko lufowa armata kal. 120 mm M256 o
długości lufy kalibru 44, zaprojektowana przez niemiecki koncern Rheinmetall
GmbH. Jak zademonstrowano w Operacji Pustynna Burza, odległości strzału skutecznego
dochodziły do 4000 m. Najpopularniejsza amunicja wykorzystana do tego działa
to pocisk kinetyczny, podkalibrowy stabilizowany w locie brzechwami APFSDS-T
M829 z głowicą ze zubożonego uranu, stosowane są także pociski kumulacyjne M8300
HEAT-MP-T, kumulacyjne HEAT, treningowe M865 TPCSDS-T oraz M831 TP-T. Wraz ze
zwiększeniem kalibru amunicji uległa zmniejszeniu jej ilość do 40 sztuk. Zmieniono
też pojemniki w przedziale bojowym do jej przewożenia. Armata ta ma żywotność
1000 strzałów, jest niezawodna i bardzo precyzyjna. Wyposażona jest w przedmuchiwacz
i system informujący o zużyciu lufy zainstalowany przy jej wylocie.
Dodatkowe uzbrojenie M1A1 to uniwersalny km kal. 12,7 mm M2 HB, zainstalowany
na zdalnie sterowanej przez dowódcę obrotnicy wyposażonej w celownik z 3x powiększeniem,
służy on do ostrzelania siły żywej i samolotów na niskim pułapie. Uzbrojenie
uzupełnia km kal. 7,62 mm sprzężony z armatą M240 i km 7,62 mm również M240
(zamontowany nad włazem działonowego). Po obu stronach wieży zamontowane są
także dwie, 6-prowadnicowe wyrzutnie granatów dymnych M250 (L8A1) w ułożeniu
celującym na wprost wieży. Standardowy granat dymny zawiera związek chemiczny
fosforu, który maskuje i zakłóca obraz termiczny czołgu przed wrogiem. Zasłonę
dymną może także wygenerować układ wydechowy.
Stanowisko dowódcy mieści się po prawej stronie wieży. Do obserwacji terenu
służy mu 6 w pełni obrotowych peryskopów, które pokrywają 360 stopniowy krąg
wokół pojazdu. Posiada on także stabilizowany, panoramiczny termowizor CITV
firmy Texas Instruments, który umożliwia pobranie obrazu z czujników działonowego,
przez co ze stanowiska dowódcy może być odpalane i naprowadzane niezależnie
działo główne. Działonowy do dyspozycji ma celownik GPS-LOS firmy Electro-Optical
Systems d. Hughes Aircraft Company oraz termowizor obserwacji nocnej TIS, dostępny
od Hughes, generuje on obraz na podstawie różnic promieniowania cieplnego obiektów
w polu widzenia. Termiczny widok wyświetlony jest na miniaturowym ekranie razem
z parametrami dostarczonymi przez telemetryczny dalmierz laserowy Hughes, który
zintegrowany jest z systemami kierowania ogniem. W M1A1 zastosowano także cyfrowy
komputer kierowania ogniem. Dane z dalmierza przekazywane są bezpośrednio do
tego komputera, który dokładnie oblicza tor lotu pocisku. Inne dane wprowadzane
do komputera to: 1) kąt nastawienia działa, 2) zużycie lufy monitorowane przez
czujniki umieszczone przy wylocie, 3) dane meteorologiczne dostarczane przez
czujniki na wieży. Działonowy lub dowódca ręcznie wprowadza informacje te wraz
z temperaturą, ciśnieniem barometrycznym i rodzajem amunicji po czym broń gotowa
jest do strzału.
Stanowisko ładowniczego po lewej stronie armaty w niszy wieżowej nie posiada
żadnych specjalnych przyrządów obserwacyjnych.
Kierowcy do obserwacji terenu służą 3 standardowe peryskopy lub konfiguracja
z dwoma takimi peryskopami i jednym centralnie ułożonym wzmacniaczem światła
szczątkowego. Peryskopy mają 120-stopniowe pole widzenia. Noktowizor Raytheon
AN/VSS-5 zbudowany jest na podstawie 328 x 245 elementarnego, nie chłodzonego
czujnika podczerwonego, działający w zakresie od 7.5 do 13 mikronów. Czołgi
M1A2 przeznaczone dla Kuwejtu posiadają mniej zdolny wzmacniacz Raytheon AN/VAS-3.
Ochronę załogi stanowi nowy pancerz z płyt ze zubożonego uranu (izotop 235),
który jest 2,5x gęstszy od zwykłej hartowanej stali stopowej, odporny na strumień
ciepłych gazów pocisków kumulacyjnych oraz uniemożliwiający penetracji rdzenia
pocisków podkalibrowych. Pancerz zwiększa masę czołgu do 65 ton i stanowi 55%
masy całkowitej czołgu. Pojazdy noszące ten wbudowany w stal pancerz uranowy
noszą oznaczenie M1A1HA (Heavy Armour) Abrams. Wyposażone są w nowe, grubsze
gąsienice o szerszych ogniwach typu "Big Foot" T158 rozkładające na
większą powierzchnię ciężar czołgu. Obecnie rząd ustanowił program modernizacji
wszystkich istniejących w armii M1A1 do standardu HA. Jako dodatkową ochronę
zastosowano automatyczny system p-poz Halon reagujący po 2 milisekundach od
poczęcia zagrożenia. Przedziały załogi oddzielone są od zbiorników paliwowych
pancerną i ognioodporną przegrodą. Górne panele czołgu są tak zaprojektowane
by w razie penetracji wybuchały na zewnątrz pojazdu. W czołgu zamontowane są
też urządzenia służące do ochrony załogi i podzespołów żywotnych przed działaniem
fali uderzeniowej, promieniowaniem radioaktywnym, gazami bojowymi i aerozolami
bakteriologicznymi oraz napalmem (broń ABC).
Jak dotąd wozy Abrams pozostawały niesprawdzone bojowo przez blisko 10 lat i
kiedy Irak dokonał aneksji Kuwejtu w 1990 roku, zaistniały obawy przed skutecznością
pojazdu w piaszczystych terenach i brakiem "luksusowych" warsztatów
obsługi technicznej. Obawiano się również, iż skomplikowane systemy elektroniczne
wieży padną ofiarą ciężkich warunków atmosferycznych i uszkodzenia mechanicznego.
Bezpośrednio po decyzji prezydenta Bush'a zaczęto sprowadzać i koncentrować
siły w rejonie Zatoki Perskiej. Z powodu rozmiarów i olbrzymiej masy czołgu
M1A1, C5 - największy samolot transportowy w uzbrojeniu USA - zdolny był przewieźć
zaledwie jeden czołg na raz. Oznaczało to bowiem, że prawie cała flota Abramsów
musiała zostać transportowana na miejsce zdarzenia statkiem, co trwało zdecydowanie
dłuższy czas.
Armia Iracka uzbrojona była przeważnie w sprzęt pancerny radzieckiej i chińskiej
produkcji, m.in. ok. 500 czołgów T72 wyposażonych w doskonałe działo 125 mm
2A46 i wiele systemów podobnych do tych z M1A1. Jednak nowoczesna konstrukcja
i rozwiązania T72 wypadły o dwie klasy niżej od Abramsa, bardziej porównywalne
do starszego M60A3 Patton. Ponadto Irak posiadał wiele starszych pojazdów, blisko
1600 czołgów T62 i około 700 czołgów T54, po których spodziewano się wysokiej
niezawodności mechanicznej. Do sił Koalicji sprowadzono dokładnie wg Departamentu
Obrony 1848 M1A1 i M1A1HA wraz z 76 czołgami M1A1 i M1A1HA w służbie U.S. Marine
Corps. Ponad 50% wszystkich zniszczonych czołgów irackich zalicza się na konto
M1A1 i M1A1HA (pozostałe zniszczone przez lotnictwo, siły Koalicji, inne pojazdy
przeciwpancerne jak uzbrojone w rakiety ppk TOW M2 Bradley, M996 TOW HMMWV).
Sprzęt termowizyjny Abrams sprawdził się nadzwyczaj dobrze, gdzie umożliwiał
nawiązanie walki w nocy, podczas burz piaskowych i w gęstym dymie palących się
pól naftowych, przeciwną sytuację mieli natomiast czołgiści iraccy, których
pojazdy niszczone były ogniem, którego nie mogli zlokalizować. Czołgi irackie
najczęściej okopane wydzielały promieniowanie cieplne, które łatwo było odróżnić
od otoczenia.
W rezultacie bezpośrednich działań bojowych ze służby wycofanych zostało 18
czołgów M1A1: dziewięć z nich było nie do odzyskania (7 z nich zniszczonych
na skutek ognia przyjacielskiego), kolejne 9 czołgów zostało uszkodzonych w
tym większość przez miny. Najważniejszy jest fakt, że w czasie działań nie ucierpiał
żaden członek załogi czołgu. Było też wyjątkowo mało raportów o awariach mechanicznych.
Zdjęcia
Screeny
|
include("menu2.php"); ?> |
|
|